ایران تاپ بیست

  • ۰
  • ۰
گزارش

گزارش

دانلود گزارش کارآموزی رشته برق توزیع برق منطقه میناب بافرمت ورد وقابل ویرایش تعدادصفحات 65

گزارش کارآموزی آماده,دانلود کارآموزی,گزارش کارآموزی,گزارش کارورزی

این پروژه کارآموزی بسیار دقیق و کامل طراحی شده و جهت ارائه واحد درسی کارآموزی میباشد

تاریخچه صنعت برق :

صنعت برق در ایران از سال 1283 شمسی با بهره&zwnj برداری از یک دیزل ژنراتور 400 کیلو واتی که توسط یکی از تجار ایرانی بنام حاج حسین&zwnj امین&zwnj الضرب تهیه و در خیابان چراغ&zwnj برق تهران (امیر کبیر) فعلی گردیده بود آغاز می شود. این موسسه بنام دایره روشنایی تهران بود و زیر نظر بلدیه اداره می&zwnj شد. این کارخانه روشنایی چند خیابان عمده تهران را تامین می&zwnj کرد، خانه&zwnj ها برق نداشته و تنها به دکانهای واقع در محله&zwnj ها برق داده می&zwnj شد و روشنایی آن از ساعت 7 الی 12 بود و بهای برق هم براساس لامپی یک ریال هر شب جمع&zwnj آوری می&zwnj شد. از سال 1311 اولین کارخانه برق دولتی به ظرفیت 6400 کیلووات در تهران نصب گردید، ولی مردم از گرفتن امتیاز خودداری می&zwnj کردند و به&zwnj همین دلیل برای پیشرفت کارها برای کسانی که انشعاب برق می&zwnj گرفتند یک کنتور مجانی به عنوان جایزه در نظر گرفته می&zwnj شد. چند سال بعد وضع تغییر کرد و کار به جایی رسید که انشعاب برق سرقفلی پیدا کرد. هیتر : گرمکن یا هیتر دستگاههایی هستند که توسط آن آب ورودی به بویلر را گرم می&zwnj کنند تا درجه حرارت آب بالا رود تا به تجهیزات و لوله&zwnj های بویلر آسیب نرسد، این عمل توسط هیترها انجام می&zwnj شود، هیترها به دو صورت وجود دارند : 1ـ هیترهای باز 2ـ هیترهای بسته هیترهای باز : هیترهایی هستند که حرارت را مستقیم به آب منتقل می&zwnj کنند. هیترهای بسته : هیترهایی هستند که حرارت را از طریق لوله&zwnj ها و محیط به آب منتقل می&zwnj کنند. به هیترهایی که قبل از پمپ تغذیه قرار می&zwnj گیرند هیترهای فشار ضعیف گفته می&zwnj شود و به هیترهایی که بعد از پمپ تغذیه قرار می&zwnj گیرند هیترهای فشارقوی گفته می&zwnj شود. سوپر هیتر : بخاری که از درام خارج می&zwnj شود دارای قطره&zwnj های آب می&zwnj باشد که باعث می&zwnj شود پره&zwnj های توربین آسیب ببینند و خوردگی و پوسیدگی در پره&zwnj ها ظاهر شود برای اینکه بخار به توربین آسیب نرساند باید قبل از برخورد به پره&zwnj های توربین به بخار خشک تبدیل شود، این عمل (خشک کردن) توسط سوپر هیتر انجام می&zwnj شود. فرق هیتر و سوپر هیتر این است که : هیتر باعث می&zwnj شود که درجه حرارت آب ورودی به بویلر زیاد شود ولی سوپر هیتر باعث می&zwnj شود بخار ورودی به توربی به بخار خشک تبدیل شود. بـویـلـر : آب پس از خروج از پمپ تغذیه (Feed Pump ) و شیر یکطرفه وارد اکونومایزر می&zwnj شود که اولین قسمت دیگ بخار می&zwnj باشد، که حاوی تعدادی لوله موازی است که در آخرین مرحله دود خروجی از بویلر لوله&zwnj های اکونومایزر قرار دارند داخل این لوله&zwnj ها آب تغذیه ورودی به بویلر جریان دارد این آبها مادامی که لوله&zwnj های اکونومایزر را طی می&zwnj کنند حرارت دود را جذب نموده و سپس به درام هدایت می&zwnj گردند. بنابراین اکونومایزر سبب می&zwnj گردد که راندمان بالا برود. آب در درام با آبهای داخل آن مخلوط شده و سپس از طریق لوله&zwnj های پائین آورنده به لوله&zwnj های دیواره&zwnj ای و محوطه احتراق وارد می&zwnj شود، همانطور که از نام محوطه احتراق پیداست، فضایی است که عمل احتراق در آن صورت می&zwnj گیرد. اطراف این محوطه تعداد زیادی لوله&zwnj های موازی نزدیک به هم که به لوله&zwnj های دیواره&zwnj ای موسوم هستند پوشیده شده است. بخشی از حرارت حاصل از احتراق از طریق تشعشع و جابجایی به این لوله&zwnj ها منتقل می&zwnj گردد، اینها نیز حرارت را به آب داخل خود منتقل می&zwnj نمایند. بنابراین در کوره هر سه نوع انتقال حرارت با یکدیگر انجام می&zwnj گیرد. حاصل این تبادل حرارت جذب حرارت توسط آب داخل لوله&zwnj ها و تبدیل آن به بخار است. به عبارت دیگر کلیه بخاری تولیدی دیگ در این لوله&zwnj ها ایجاد می&zwnj شود، از طرف دیگر جذب حرارت توسط لوله&zwnj های دیواره&zwnj ای باعث خنک شدن فضای اطراف کوره می&zwnj شود و لذا شکلی از نظر عایقکاری دیواره&zwnj های اطراف محفظه احتراق پیش نخواهد آمد پس می&zwnj توان گفت که لوله&zwnj های دیواره&zwnj ای همانطور که از نامشان پیداست دیواره کوره را تشکیل می&zwnj دهند. حرکت جریان آب در داخل لوله&zwnj های دیواره&zwnj ای از پائین به بالاست هرچه آب در طول کوره به طرف بالا حرکت کند حرارت بیشتری را جذب نموده و در نتیجه بخار بیشتری تولید می&zwnj گردد. در بویلرهای گردش طبیعی، این حرکت به صورت طبیعی انجام می&zwnj گیرد و لذا در خاتمه در لوله&zwnj های دیواره&zwnj ای، مخلوطی از آب و بخار خواهد بود که به محض ورود به درام آب و بخار از یکدیگر جدا می&zwnj شوند. در بویلرهای گردش اجباری، جریان آب در داخل لوله&zwnj های دیواره&zwnj ای به کمک یک پمپ که در مسیر لوله&zwnj های پائین آورنده نصب است انجام می&zwnj گیرد. در بویلرهای بونسون نیز این جریان به کمک پمپ آب تغذیه انجام می&zwnj گردد و ساختمان این بویلر به گونه&zwnj ای است که احتیاج به درام نمی&zwnj باشد و بخار تبدیل شده مستقیماً به سوپر هیتر می&zwnj رود. بطور کلی درام دو وظیفه اصلی را بعهده دارد : 1ـ عمل نمودن به عنوان یک مخزن ذخیره که جهت دیگ بخار : درام می&zwnj تواند با ذخیره آب و یا بخار در خود در شرایط بحرانی بهره&zwnj برداری از بویلر مقداری از نیازهای ضروری آب و یا بخار را تامین نماید. 2ـ تقسیم آب و بخار : آب و بخار ایجاد شده در لوله&zwnj های دیواره&zwnj ای وارد درام شده و به وسیله تجهیزاتی که در داخل درام وجود دارد آب و بخار کاملاً از هم جدا شده و به این ترتیب امکان عبور بخار بدون ذرات آب بطرف سوپر هیتر فراهم می&zwnj شود. در درام اعمال دیگری نظیر تقسیم یکنواخت آبهای ورودی از طریق اکونومایزر و یا تزریق محلولهای شیمیایی به بویلر نیز انجام می&zwnj گیرد. هوای مورد لزوم احتراق توسط فنهای FD.Fan تامین می&zwnj شود بنابراین فن با توجه به مکشی که ایجاد می&zwnj نماید هوای محیط را مکیده و در کانالهایی که در نهایت به محوطه احتراق (مشعلها) ختم می&zwnj شود به جریان می&zwnj اندازد. فنها دارای انواع و اقسام می&zwnj باشند، نظیر فنهای جریان شعاعی و یا فنهای جریان محوری و یا ترکیبی که در طراحی دیگ بخار با توجه به مقدار هوای لازم و فشار آن و همچنین راندمان مورد نظر یکی از این انواع انتخاب می&zwnj گردند. برای کنترل مقدار هوای ورودی به بویلر و از دریچه&zwnj های کنترل هوای استفاده می&zwnj گردد. غالباً این دریچه&zwnj ها به صورت اتوماتیک کنترل می&zwnj گردند، البته طبیعی است که با دست نیز قابل کنترل هستند در مسیر دود نیز چنین دریچه&zwnj هایی وجود دارد که به صورت باز یا بسته عمل می&zwnj کنند. GR.Fan : این فنها مقداری از گازهای خروجی از بویلر را پس از اکونومایزر گرفته و مجدداً در کوره بویلر به جریان می&zwnj &zwnj اندازد این کار معمولاً جهت کم کردن حرارت دودی که از دودکش خارج می&zwnj شود است. اکونومایزر باعث می&zwnj شود راندمان بالا رود زیرا آب حرارت دود را جذب نموده و در قسمتهای بعد سوخت کمتری برای بالا بردن درجه حرارت آب لازم است. آخرین مرحله مسیر دود، دودکش است که گازهای خروجی از بویلر را به محیط بیرون هدایت می&zwnj نماید. طبیعی است ارتفاع دودکش نقش تعیین کننده&zwnj ای در هدایت دود و عدم آلودگی محیط دارد. سوخت دیگهای بخار در کشورمان، سوختهای مایع و گاز تشکیل می&zwnj دهند که بیشتر مازوت و گاز طبیعی برای سوخت مشعلهای محفظه احتراق استفاده می&zwnj شود. آب ورودی به بویلر باید دمای آن حداقل 195 باشد تا به لوله&zwnj ها و تجهیزات بویلر آسیب وارد نکند. تـوربـین : توربین&zwnj های بخار دسته&zwnj ای از توربو ماشینها را تشکیل می&zwnj دهند که عامل در آنها بخار آب می&zwnj باشد توربین بخار برای نخستین بار در پایان قرن گذشته به عنوان ماشین حرارتی بکار گرفته شده و از ان زمان تا کنون پیشرفت&zwnj های زیادی در طراحی، ظرفیت، تولید و راندمان انها حاصل شده که امروزه به صورت گسترده در نیروگاههای حرارتی و نیز برخی از واحدهای صنعتی دیگر بکار گرفته می&zwnj شوند. بخار سوپر هیتر ورودی به توربین که حاوی مقدار قابل ملاحظه&zwnj ای انرژی حرارتی است در آنجا به انرژی جنبشی تبدیل شده و در نهایت بصورت کار مکانیکی برروی روتور بدل می&zwnj گردد. مزایای عمده توربین بخار نسبت به سایر محرکهای مکانیکی سرعت بالا (توربین&zwnj های بخار در صورتی که مستقیماً با ژنراتور کوپل شوند، دارای دور 3000 RPM و در صورتی که از طریق جعبه دنده به هم مرتبط گردند، دور آنها می&zwnj تواند بیشتر باشد)، ابعاد کوچک و امکان تولید قدرت بالای آنها می&zwnj باشد. توربین&zwnj های ضربه&zwnj ای و عکس&zwnj العملی، اولین مدلهای توربین بخار بوده که در آنها بخار در جهت محوری پس از چندی برادران ژونگستروم نخستین توربین بخار شعاعی را که در آن منبسط می&zwnj شود، بخار در جهت شعاعی منبسط می&zwnj گردید را ابداع نمودند. توربین&zwnj های ژونگستروم فاقد پره&zwnj های ثابت هستند و از دودمیک متفاوت تشکیل یافته&zwnj اند که برروی آنها چندین مرحله پره&zwnj هایی در محیط دوایر متحدالمرکز نصب شده است. در اثر انبساط بخار پره&zwnj ها و نیروی عکس&zwnj العمل ناشی از آن دیسکها در دو جهت مختلف و با سرعتی یکسان شروع به چرخش می&zwnj کنند، به این ترتیب هر کدام از آنها می&zwnj توانند محرک یک ژنراتور باشند. امروزه اغلب توربین&zwnj های بخار دارای چندین مرحله انبساط بخار در پره&zwnj ها هستند که پره&zwnj های اولیه به صورت ضربه&zwnj ای و پس از آن به صورت مخلوطی از ضربه&zwnj ای و عکس&zwnj العملی است. از نظر تعداد مراحل انبساط بخار، توربین&zwnj ها به سه دسته تقسیم می&zwnj شوند : الف) توربین&zwnj های یک مرحله&zwnj ای (HP : فشارقوی). ب) توربین&zwnj های دو مرحله&zwnj ای (HP : فشارقوی و LP : فشار ضعیف). ج) توربین&zwnj های سه مرحله&zwnj ای (HP : فشارقوی، IP : فشار متوسط و LP : فشار ضعیف). در توربین&zwnj های نوع اول : بخار پس از انبساط در انتهای پوسته وارد کندانسور می&zwnj شود، در توربین&zwnj های نوع اول LP و HP می&zwnj توان گفت یکپارچه&zwnj اند و در نوع دوم این عمل در دو پوسته جدا از هم صورت می&zwnj گیرد و بخار خروجی از پوسته LP وارد کندانسور می&zwnj گردد، در نوع سوم که برای واحدهای با قدرت بالا بود و بخار پس از انبساط در پوسته HP (فشارقوی) به بویلر بازگشته و در لوله&zwnj های بار گرمایی می&zwnj گیرد و پس از آن وارد پوسته IP (فشار متوسط) شده در نهایت بخار از این پوسته به پوسته LP (فشار ضعیف) فرستاده شده و از آنجا به کندانسور زیر می&zwnj شود. البته توربین&zwnj های مدرن امروزی با قدرت 600MW به بالا دارای دو پوسته LP مجزا از هم می&zwnj باشند. ژنـراتـور : جزئی از یک نیروگاه می&zwnj باشد که برای تبدیل انرژی مکانیکی دوران شناخت ژنراتور به انرژی الکتریکی از آن استفاده می&zwnj شود. ژنراتورهای موجود در نیروگاه بخاری (توربو ژنراتور) از نوع ژنراتور سه فاز سنکرون (همزمان یا دور ثابت) و معمولاً دو قطبه می&zwnj باشد که از دو قسمت اساسی روتور و استاتور تشکیل گردیده است. ژنراتورها با قدرت&zwnj های بالا اصولاً به صورت دو قطب ساخته می&zwnj شوند که برای فرکانس 50Hz شبکه با سرعت 3000RPM می&zwnj گردند ( ) که در آن n سرعت گردش روتور ژنراتور و f فرکانس شبکه و p تعداد جفت قطب می&zwnj باشد. روتور ژنراتورها به صورت یک تکه فولاد نورد شده ساخته شده شیارهایی در جهت طولی روی آن وجود دارد و در این شیارها شمش&zwnj هایی قرار داده شده است که بر اثر عبور جریان مستقیم ازداخل شمش&zwnj ها، روتور به صورت آهنربا در می&zwnj آید برای انتقال جریان تحریک به روتور از رینگ&zwnj های لغزشی استفاده می&zwnj شود. در داخل محیط استاتور ژنراتور سه سیم&zwnj پیچ با همدیگر 120 مکانی اختلاف فاز دارند پیچیده شده است. بر اثر دوران روتور، فلوی مغناطیسی متغیری سیم&zwnj پیچی&zwnj های استاتور را قطع کرده و ولتاژ سه فازی در سیم&zwnj پیچی&zwnj ها استاتور القاء می&zwnj کنند به طوری که هر چه مقدار جریان DC عبوری از روتور کم و زیاد شود ولتاژ القاء شده در سیم&zwnj پیچ&zwnj ها کم و زیاد می&zwnj شود. تحریک ژنراتور : به وجود اوردن ولتاژ تحریک از طریق اتصال به رینگ&zwnj های لغزشی روتور ژنراتور توسط جاروبکها به وجود می&zwnj آید، روشهای گوناگونی برای تحریک استاتور وجود دارد که اجمالاً به چند نوع آن اشاره می&zwnj کنیم : 1ـ تحریک توسط ژنراتور جریان دائم : در این روش ژنراتور جریان دائم مستقیماً روی روتور AC نصب گردیده که با چرخش ژنراتور AC در ژنراتور جریان دائم، ولتاژ مستقیم به وجود آمده روتور توسط جاروبکها به روتور ژنراتور وصل گشته به این ترتیب جریان تحریک ژنراتور تامین می&zwnj نماید. 2ـ تحریک تریستوری : در این روش از تریستور جهت یکسو کردن ولتاژ متناوب و تبدیل آن به ولتاژ مستقیم جهت تامین جریان تحریک استفاده می&zwnj شود. بدیهی است که ولتاژ متناوب مستقیماً از خروجی ژنراتور توسط ترانسفورماتور تحریک تامین می&zwnj شود. زاویه آتش تریستورها برای میزان کردن ولتاژ یکسو شده توسط رگولاتور انجام می&zwnj شود. 3ـ تحریک دینامیکی : در این روش از یک موتور آسنکرون جداگانه برای به حرکت درآوردن روتور یک ژنراتور جریان مستقیم استفاده می&zwnj شود، جریان مستقیم تولید شده جریان تحریک ژنراتور را تامین می&zwnj کند. 4ـ ژنراتور بدون جارو : در این روش در روی ژنراتور، یک ژنراتور سه فاز با قطب&zwnj های خارجی کوپل نموده&zwnj اند. جریان متناوب در سیم&zwnj پیچ روتور این ژنراتورها توسط دیودهای سیلیسیم که در روی محور جا داده شده است، با محور با محور روتور به چرخش در&zwnj می&zwnj آید یکسو شده و پس از تبدیل به جریان دائم، توسط کابلی که از داخل محور ژنراتور عبور می&zwnj کند به سیم&zwnj پیچی تحریک ژنراتور هدایت می&zwnj گردد لازم به توضیح است روشهای 1 و 3 و 4را تحریک دینامیکی و روش 1 را تحریک استاتیکی می&zwnj نامند.



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-1849-%da%af%d8%b2%d8%a7%d8%b1%d8%b4-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%db%8c-%d8%aa%d9%88%d8%b2%db%8c%d8%b9-%d8%a8%d8%b1%d9%82-%d9%85%d9%86%d8%b7%d9%82%d9%87-%d9%85%db%8c%d9%86%d8%a7/
  • ۹۵/۰۵/۲۴
  • amin akrami

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی