ایران تاپ بیست

۱۷۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
مقالهدر

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:20

چکیده

تهاجم فرهنگی: واقعیت یا ضرورت؟

دوستان گرامی، اجازه دهید سخنانم را با یکی از پارگراف&zwnj های مشهور نوشته شده به زبان فارسی آغاز کنم. این یک پدیده&zwnj ی نادر است که ما در زبان فارسی پاراگراف مشهوری داشته باشیم. ابیات منظوم و برخی جملات قصار و قطعات کوتاه سعدی و خواجه عبدالله انصاری برای ما امور آشنا و روزمره&zwnj اند اما کمتر می&zwnj توان نوشته&zwnj ای منثور و بخصوص معاصر را یافت که، لااقل در بین اهل نظر، شناخته شده باشد. مثل: « من این&zwnj ها را برای سایه&zwnj ام که روی دیوار افتاده است می&zwnj نویسم» به قلم صادق هدایت. باری، یکی از این معدود پارگراف&zwnj ها اینگونه آغاز می&zwnj شود: « غربزدگی می&zwnj گویم همچون وبازدگی، و اگر بمذاق خوش آیند نیست بگوئیم همچون گرمازدگی یا سرمازدگی. اما نه، دست کم چیزی ست در حدود سن زدگی. دیده&zwnj اید که گندم را چگونه می&zwnj پوساند؟»
این نخستین جملاتی ست که جلال آل احمد کتاب غربزدگی&zwnj اش را با آن شروع کرده است. و بنظر من بیان همین کلمات است که امروز ما را دور از وطن خویش در اینجا زیر یک سقف گردآورده، تا
به ضرب و دنگ تحقیق و « پی پِر» و کنفرانس و سمینار بکوشیم دریابیم که چه بلائی به سر ما آمده است.
شاید آنچه گفتم بنظر شما اغراق آمیز بیاید؛ اما آنانی که در دو دهه&zwnj ی ١٣٤٠ و ١٣٥٠ جوانی خود را در جریانات روشنفکری ایران گذرانده باشند خوب می&zwnj فهمند که من چه می&zwnj گویم. اصلا بگذارید در چند جمله آن جریان را خلاصه کنم و برای این کار کمی از خود و هم&zwnj نسلانم بگویم: در سرآغاز دهه&zwnj ی ٤٠ ایرانی (که مصادف بود با سرآغاز دهه&zwnj ی ٦٠ میلادی و در مغرب زمین همراه بود با جریان هیپی&zwnj ها، سنت شکنی&zwnj ها، خیزش&zwnj های دانشجوئی و رادیکالیسم فرهنگی) من، همراه با یارانی همچون داریوش آشوری، بهرام بیضائی، محمدعلی سپانلو، نادر ابراهیمی، اکبر رادی، احمدرضا احمدی و چند تن دیگر، نخستین ایام بیست سالگی&zwnj مان را آغاز می&zwnj کردیم و سقفی که ما را بدور هم جمع می&zwnj کرد دانشگاه تهران بود. هشت/نه سالی از کودتای ٢٨ مرداد می&zwnj گذشت. یعنی، ما اغلب کودک بودیم وقتی که آن جریان رخ داد. پس، کینه&zwnj ی سقوط مصدق و بازگشت شاه در دل ما چندان جائی نداشت. و اگر مشکلی هم با شاه داشتیم مشکلی مربوط به خود او بود.
آن روزها در آمریکا، که از پس ٢٨ مرداد ٣٢ در کشور ما حرف اول را می&zwnj زد، چهره&zwnj ی جدیدی به تخت ریاست جمهوری نشسته بود که برنامه&zwnj هایش با برنامه&zwnj های ژنرال آیزنهاور و معاونش نیکسون متفاوت بود. او از مسائلی همچون حقوق بشر و دموکراسی دم می&zwnj زد ـ حرف&zwnj هائی که در آن روزگار بیشتر به شوخی شبیه بود. یادم است یک روز داریوش آشوری بطعنه پیشنهاد کرد که نامه&zwnj ای به پرزیدنت جدید، آقای جان اف کندی، بنویسیم و بگوئیم حالا که حضرتعالی در حال تأمین حقوق بشر هستید یک فکری هم برای اضافه حقوق بشر بفرمائید. منظورم این است که بگویم کسی باور نداشت که آدمی در آن سوی دنیا به تخت بنشیند و منشاء تغییراتی عمیق در سوی دیگر دنیا شود. اما چنین شده بود. مثل این بود که منتظر بوده&zwnj اند تا ما دبیرستان را تمام کنیم و پا به دانشگاه بگذاریم تا سکوت وحشت زده و هشت/نه ساله&zwnj ی بعد از ٢٨ مرداد شکسته شود. دانشگاهی که ما در آن پا گذاشته بودیم یکپارچه آتش بود. همین زنده یاد پروانه اسکندری (قبل از آنکه همسر داریوش فروهر شود) را که بچاقوی وزارت اطلاعات اسلامی تکه تکه شد من اولین بار در همان سال&zwnj ها جلوی دانشکده هنرهای زیبا دیدم که روی پله&zwnj ها ایستاده بود و علیه دیکتاتوری سخن می&zwnj گفت. دیکتاتوری هم بنظر می&zwnj رسید که رفته رفته دارد وا می&zwnj دهد. نشانه&zwnj اش اینکه مطبوعات هم آغاز به سخن گفتن کرده بودند. خبر رسید که موسسه&zwnj ی کیهان در پی انتشار دو نشریه&zwnj ی جدید است یکی بنام « کتاب هفته» و دیگری بنام « کتاب ماه» . قرار بود اولی را احمد شاملو سردبیری کند و دومی را جلال آل احمد. یکی توده&zwnj ای از حزب توده برگشته اما وفادار به سوسیالیسم و دیگری نیروی سومی از نیروی سوم برگشته اما وفادار به سوسیالیسم. انتشار کتاب ماه به آل احمد فرصت داد که کتابی را که به تازگی تمام کرده بود و « غربزدگی» نام داشت بصورت جزوه جزوه و ماه به ماه در همین کتاب ماه منتشر کند. قسمت اولش هم همینگونه منتشر شد اما در شماره&zwnj ی دوم جلویش را گرفتند و کتاب ماه شماره&zwnj ی سومی هم نداشت. آل احمد ظاهراً کتاب ماه دوم را بی&zwnj جزوه&zwnj ی غربزدگی منتشر کرد و آرام کنار کشید. اما در این کنار کشیدن داستان دیگری هم در کار بود.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
کارافرینی

لینک *پایین مطلب*



فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)



تعداد صفحه:22

فهرست و توضیحات:

مقدمه

بیان مسئله

ابوالفتح عُمَر بن ابراهیم خیام نیشابوری

از ریاضی&zwnj دانان، اخترشناسان و شُعرای بنام ایران در دوره سلجوقی است. گرچه پایگاه علمی خیام برتر از جایگاه ادبی اوست ولی آوازهٔ وی بیشتر به واسطهٔ نگارش رباعیاتش است که شهرت جهانی دارد. افزون بر آنکه رباعیات خیام را به اغلب زبان&zwnj های زنده ترجمه نموده&zwnj اند. فیتز جرالد رباعیات او را به زبان انگلیسی ترجمه کرده که بیشتر مایه شهرت وی در مغرب&zwnj زمین گردیده&zwnj است.

حکیم عمر خیام در دوره سلطنت ملک&zwnj شاه سلجوقی (۴۲۶-۵۹۰ هجری قمری) و در زمان وزارت خواجه نظام&zwnj الملک گاهشماری ایران را اصلاح کرد. وی در ریاضیات، علوم ادبی، دینی و تاریخی استاد بود.

عده&zwnj ای از تذکره&zwnj نویسان، خیام را شاگرد ابن سینا و عده&zwnj ای دیگر او را شاگرد امام موفق نیشابوری عارف معروف نوشته&zwnj اند. وی بیش از ۱۰۰ رباعی سروده&zwnj است. مرگ خیام را میان سالهای ۵۱۷-۵۲۰ هجری می&zwnj دانند که در نیشابور اتفاق افتاد، وی را در باغی که آرامگاه امامزاده محروق به خاک سپرده&zwnj اند.

غیاث الدین ابوالفتح، عمر بن ابراهیم خیام (خیامی) در سال 439 هجری (1048 میلادی) در شهر نیشابور و در زمانی به دنیا آمد که ترکان سلجوقی بر خراسان، ناحیه ای وسیع در شرق ایران، تسلط داشتند. وی در زادگاه خویش به آموختن علم پرداخت و نزد عالمان و استادان برجسته آن شهر از جمله امام موفق نیشابوری علوم زمانه خویش را فراگرفت و چنانکه گفته اند بسیار جوان بود که در فلسفه و ریاضیات تبحر یافت. خیام در سال 461 هجری به قصد سمرقند، نیشابور را ترک کرد و در آنجا تحت حمایت ابوطاهر عبدالرحمن بن احمد , قاضی القضات سمرقند اثربرجسته خود را در جبر تألیف کرد.

خیام سپس به اصفهان رفت و مدت 18 سال در آنجا اقامت گزید و با حمایت ملک شاه سلجوقی و وزیرش نظام الملک، به همراه جمعی از دانشمندان و ریاضیدانان معروف زمانه خود، در رصد خانه ای که به دستور ملکشاه تأسیس شده بود، به انجام تحقیقات نجومی پرداخت. حاصل این تحقیقات اصلاح تقویم رایج در آن زمان و تنظیم تقویم جلالی (لقب سلطان ملکشاه سلجوقی) بود.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود

احیای قلبی ریوی یک مانور حیات بخش است که به کمک آن تنفس و گردش خون فرد مصدوم حفظ می شود تا از نرسیدن موادغذایی و اکسیژن به مغز او و مرگ مغزی در فرد جلوگیری شود.این مانور حیاتی می تواند بدون احتیاج به هیچ وسیله اضافی نیز انجام گیرد و انجام صحیح و به موقع آن جان انسانهای زیادی را از مرگ حتمی نجات بخشد .

ایست قلبی- ریوی لزوما باهم ایجاد نمیشود. درصورتیکه قلب ابتدادچار ایست شود دراثرنرسیدن خون به مراکز تنفسی و مختل شدن عمل این مراکز،متعاقباتنفس نیز متوقف خواهد شدواگر ابتداتنفی دچارایست گرددبه دلیل هیپوکسی شدیدقلبی متعاقب آن،قلب نیز دچاراختلال و ایست خواهد شد.

برای دانلود کل پاپورپوینت از لینک زیر استفاده کنید:



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
کارافرینی

لینک *پایین مطلب*



فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)



تعداد صفحه:17

فهرست و توضیحات:

مقدمه

بیان مسئله

مقدمه از میان ملتهای مختلف قدیم جهان ،کمتر ملتی مانند ایران،دارای سابقه ادبی و آثار زیبا و گویا به زبانهای مختلف بومی و با لهجه های شیرین وجود دارد.اندک ملتی مانند ایران دارای سابقه کاوش در مسائل ادبی و علمی و آثار مختلف جامع هنری و فرهنگی است که از قدیمیترین آثار تا جدیدترین آنها نشانه های روح بخش و دل انگیز ادبی،علمی و عرفانی که در همه جا پرتو اندیشه های ناب از آن بخوبی هویداست. متاسفانه در دورانها ی مختلف رویدادهای تلخ تاریخ این سرزمین کهن را تحت الشعاع قرار داده است .بطوری که ریشه تمدن و فرهنگ ایران زمین را در نوردیدندو زمانی چنان مردم را مأیوس و ناامید ساختند که تا مدتی تمدن خود را به فراموشی سپردند . در این اثنا افرادی طغیان ادبی کرده و با ذوق هنر فرهنگ و تمدن ایران زمین را به مردم یاد آور شده اند که خود در خور ستایش می باشد. بدون اغراق و تردید باید اعتراف کرد که هنوز بعد از گذشت جند قرن به طور کلی آثار کامل این افراد و همچنین شرح زندگانی آنان در اختیار مردم قرار نگرفته و فاصله زیادی بین مردم و این مفاخر ملی ،ادبی و تاریخی بوجود آمده است. در این میان که فرهنگهای بیگانه کشور ما را مورد تاخت و تاز ادبی قرار دادند افرادی میهن پرست از لاک بی تفاوتی سر برآورده و عزم خود را جهت زنده نگاه داشتن فرهنگ ملی ایران زمین جزم کردند . چنانچه حکیم ابوالقاسم فردوسی شاعر شیرین سخن حماسی می گوید :



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دو

سلام دوستای همیشگی خودم اول از همه با یه سوال شروه میکنم تا حالا از خودتون پرسیدین چرا این فایل من که اینقدر جذابه به فروش نمیرسه؟

من که چندین بار این اتفاق برای افتاده و به دنبال راه چاره گشتم و حالا میخوام این راه رو با شما در میون بذارم...

با دو روش بسیار ساده که میتونی از بی کیفیت ترین و بی معنا ترین فایلتون،پر فروش ترین فایل بسازید.منم به این روش اعتقاد نداشتم اما الان به این دو روش ایمان دارم شما میتونید با این دو روش هر کدام از محصولاتتون رو که بخوایدمی توانید به صدر پر فروش ترین ها بیارید و این فوق العاده است من با این دو روش از فروش یک فایل تونستم در حدود یک ماهی که گذشت 750هزار تومن کاسب شم شما هم میتونید فقط کافیه اراده کنید و این فایل رو مال خودتون کنید. شما میتونید پس از گرفتن این فایل گام به گام باما باشید و از همراهی ما استفاده کنید.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
تحقیق

فایل : word

قابل ویرایش و آماده چاپ

تعداد صفحه :12

عنـوان صفحه

چکیده ..................................... الف

تشکر و قدردانی............................. ب

مقدمه ..................................... 1

توصیف وضعیت موجود و طرح مسئله ............. 2

روش های گردآوری اطلاعات..................... 4

تجزیه و تحلیل داده ها ..................... 5

انتخاب راه جدید موقتی...................... 6

اجرای طرح جدید و نظارت..................... 7

گردآوری اطلاعات ( شواهد 2 ) ................ 9

ارزشیابی تأثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن 10

منابع و مآخذ .............................. 11

چکیده

در حدود سه ماه از سال تحصیلی 83 ـ 82 گذشته بود . در مدرسه أی که من مسئول آن بودم دانش آموزی از پایه چهارم مکرر به دفتر ارجاع داده می شد . هر بار این دانش آموز با کسی دعوا و مشاجره کرده بود و همکلاسی هایش را کتک زده بود و حتی لباس آنها را پاره کرده بود یکی دو بار با صحبتی که معاون مدرسه با ایشان داشتند با ضمانت به کلاس درس برگشت اما مشکل حل نشد و همچنان از او گله و شکایت می شد که بچه ها را می زند. با علاقه أی که به دانش آموزانم دارم احساس کردم که این رفتار پرخاشگرانه شقایق باید علتی داشته باشد. بهتر دیدم که خودم با او صحبت کنم و ببینم که چه چیزی او را آزار می دهد که به جبران آن این گونه با دوستانش برخورد می کند. از صحبتهای او متوجه شدم که برادر خرد سالی دارد که مورد علاقه شدید پدر و مادرش است و گویا این فرزند خود را فراموش کرده اند. در پی آن شدم که والدین شقایق را بخواهم و با آنها گفتگو و مشاوره نمایم. در طی جلساتی به آنها توصیه هایی کردم که چگونه با شقایق رفتار کنند تا احساس امنیت روانی کند. کمبودهای عاطفی او جبران شود تا بتواند دیگران را دوست داشته باشد مشاوره ها اثر بخش افتاد و شقایق ، دختری آرام شده و رفتارهای نابهنجار او کاهش چشمگیری داشته است. دیگر دوستانش از او گله و شکایت ندارند و با آنها ارتباط صمیمی و دوستانه ای پیدا کرده است .



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
کارافرینی

لینک *پایین مطلب*



فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)



تعداد صفحه:2

فهرست و توضیحات:

مقدمه

نگاه همه جانبه به مسائل کودک به جای نگاه صرفا فرهنگی ، مشارکت کودکان و نوجوانان و برنامه ها و ایجاد فضای شاد و پرنشاط برای کودکان به اجرا در می آید. وی با اشاره به برنامه های امسال در قالب 3 بخش بین المللی ، تهران و استان ها گفت : بخش ایران موزه ملی آمستردام و کارگاه مربوط به آن که برای 5/2 سال برپا شده است در این هفته برنامه های ویژه ای دارد. چینی فروشان نمایش 37 عروسک دخترهای افغانی که در اردوگاه آوارگان افغانی سال گذشته با نظارت مربیان کانون ساخته و برگزیده شده اند را از دیگر فعالیت های بخش بین المللی روز جهانی کودک عنوان کرد.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه9

فهرست مطالب

تولد کودکی پیامبر (ص) ......................... ( 1)

پیامبر به دنیا می&zwnj آید. ......................... ( 3 )

محمد (ص) در کنار پدر بزرگ ........................ ( 5 )

سفر پدربزرگ ................................... ( 7 )

زندگی مشترک.................................... ( 9 )

وحی ........................................... ( 11 )

« تولد و کودکی پیامبر »

بعد از ازدواج، عبدالله چند ماهی در کنار همسرش آمنه ماند تا آنکه زمان مسافرت او یه شام فرا رسید.

قریش در محیط بیابانی مکه از راه تجارت کالا به سرزمین شام زندگی می&zwnj کرد. عبدالله دوست نداشت که مردم خیال کنند او به خاطر آن که فرزند عبدالمطلب، بزرگ خاندان قریش است می&zwnj خواهد از این سفر شانه خالی کند. بدون شک پس از مسافرت دوباره این فرصت را می&zwnj یافت که در کنار همسر خود باشد ... از این رو عبدالله تصمیم گرفت در مسافرت شام همراه کاروان باشد. با آمنه خداحافظی کرد، او را با درد جدایی و تنهایی که خیلی زود فرار رسیده بود، تنها گذاشت و راهی شام شد.

در مسیر کاروان به سوی شام، هوا بسیار گرم و صحرا بسیار سوزان بود و عبدالله رنج بسیاری کشید؛ اما با پایداری و استواری کاروان را به پیش راند تا به بازار شام رسیدند. عبدالله بی آنکه استراحت کند، به خرید و فروش کالا پرداخت. او تصمیم داشت هر چه زودتر این مأموریت را به پایان رساند و نزد همسر خود باز گردد ... در مسیر بازگشت بود که عبدالله احساس سرگیجه و سستی کرد بسیار می&zwnj کوشید تا خود را آرام کند؛ اما کم&zwnj کم دچار تب و لرز شدید شد و به تدریج رنگش پرید.

همراهان تصمیم گرفتند صبر خود را به طرف مکه بازگردانند. عبدالمطلب بی&zwnj درنگ به فرزندش حادث دستور داد که به کاروان او کمک کنند و او را به خانه بیاورند تا پدر او را معالجه کند و بتواند از او مراقبت کند. حادث داغ غم و اندوه را در چهره همگان دید و فهمید که برادرش عبدالله در گذشت. عبدالمطلب با چند مرد همراهش به سوی خانه&zwnj ی آمنه رفت. هنگامی که آمنه گامهای سست عبدالمطلب و چهره&zwnj های رنگ پریده همراهانش را دید، بر خود لرزید و دستش را روی قلبش گذاشت. آمنه هراسان گفت: پدر ... خداوند عمرت دهد .......... بعد از او فقط تو را دارم ... تنها امیدم به توست. عبدالمطلب خود را به خانه&zwnj ی کعبه رساند تا اندوه خود را با خداوند باز گوید و از او بخواهد تا سنگینی این داغ را برای عروس بیوه&zwnj اش سبک گرداند.

کتاب : زندگی نامه پیامبر 1 = باران مهربان

« پیامبر به دنیا آید »

اندوه و ماتم بر وجود آمنه خیمه زد. همه&zwnj ی نزدیکان نگران فرزندی بودند که او را در راه داشت اما اندوه آمنه چندان نپایید. کم&zwnj کم آرامش شگفتی در قلب خود احساس کرد. او به خواست خدا تن داد و طعم خوش&zwnj آیند رضایت را احساس کرد. هر بار که به شکم خود دست می&zwnj کشید، شادی شگفت&zwnj انگیزی در او پدیدار می&zwnj شد .هاتفان غیبی به او مژده&zwnj ها می&zwnj دادند. یک شب در حالت خواب و بیداری هاتمی به او ندا داد :« فرزندی در شکم داری، سرور و بزرگ این امت است. یک بار هم صدایی شنید که می&zwnj گفت :



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
کارافرینی

لینک *پایین مطلب*



فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)



تعداد صفحه:6

فهرست و توضیحات:

مقدمه

اثراات نشست (فرونشینی)

تصادف قاره ای زمان های اولیه ، سکوی

چکیده:

یک هدف اصلی تماتیک در برنامه ی کاوش اقیانوس ، بخش 160، درک دست تری از فرآیند ها اتفاق افتاده در مراحل اولیه ی تصادف قاره ای بود. سکوی اراتوستنز در فرضیه ای گفته می شود که قطعه ای از پوسته ی نازک شده ی آفریقای شمالی است که حدوداً به زیر قبرس می رسد . فروریزش اولیه به نظر می رسد که همراه با جابه جایی های طبیعی بوده است و این نشان می دهد که سکوی اراتوستنز در حال جدا شدن است . کاوش در مناطق 968-965 در اصل به منظور مشخص کردن زمان و ماهیت نشست و جدایی با دلیل و سند است. با استفاده از داده های مربوط به خصوصیات فیزیکی و پالئونتولوژیک که با اصطلاحات زمان پست کروز ، تخمین های پالئوباسیتریک و تخلخل و اندازه گیری های عمق ، تاریخچه های نشست (فرونشینی ) کیفی برای مناطق 968-965 که روی یا دقیقاً مجاور سکوی اراتوستنز قرار می گیرند ارائه می شود . نتایج فرونشینی (نشست) ، روی هم رفته ، مطابق با یک مدل است که در آن سکوی اراتوستنز بخشی از حاشیه ی فعال آفریقای شمالی است، که تا حداقل اوایل کرتازئوس در حال کاهش نشست گرمایی بوده است و در اوار الیگوسین یا اوایل میوسین این روند تقویت شد و سپس مرحبه ای از نشستِ تکتونیک سریغ را در اواخر میوسین آغاز کرد که تا امروز هم ادامه داشته است.

تفسیر کلی تاریخچه ی نشست (فرونشینی ) که در اینجا ارائه شد نشان می دهد سکوی اراتوستنز دماغه ی باریکی از آفریقای شمالی را نشان می دهد که حالا در مراحل اولیه ی تماس تکتونیک با ورقه ی لیتوسفر اروپا آسیایی است . جدایی و نشست از زمان میوسین ممکن است مربوط به فشار های خم شدگی (دولاشدگی) در لیتوسفر آفریقای شمالی باشد که مرتبط با تصادف (برخورد ) است.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه25

فهرست مطالب

عناوین صفحه

زنان و نظام خانواده

خانواده در دنیای امروز

نابسامانیهای موجود در رابطه با خانواده

ضرورت امروزی توجه به خانواده

اسلام و خانواده

ضرورت وجودی خانواده

انتخاب همسر

ارزش زن

ازدواج و انتخاب همسر

اسلام و ازدواج

فواید ازدواج

اسلام واهمیت ازدواج

مقام زن در جهان بینی اسلامی

ارزش و احترام زن


زنا ن و نظام خانواده :

هرچند زن در طول تاریخ به شکل های متفاوت و متناسب با موقعیتهای فرهنگی &ndash اجتماعی گوناگون با جاهلیتی پایدار روبرو بوده است ، اما اندیشه شی انگارانه زن مبین اوج جاهلیت فرهنگی حجاز است . در این منطقه سرنوشت زن مقهور اراده مرد بود . مرد می توانست آنچه می خواست با زن انجام دهد و از حق فروش ، قتل ، ضرب و شتم زن برخوردار بود . زن در بسیاری از موارد ، د رپذیرش یا عدم پذیرش شریک زندگی اختیار نداشت . عرب بر نجابت ، شرافت ، نسب و کفر و هم&zwnj طراز بودن عنایت داشت ، اما به خاطراصالت بخشیدن به نژاد و خون ، افق این عنایت از قبیله فراتر نمی رفت .

تعداد زوجات بی قیدوشرط بود تا آن جا که یک مرد می توانست ده زنی آزاد اختیار کند . این امر امنیت حقوقی و خانوادگی زن را سلب کرده بود . رواج انواع زناشوئی مانند ازدوتاج صداق ، متعه ، اماء ، مرا دله ، مشارکت خواهران ، استبصاع ، تعویضی اجباری نظام خانواده را متزلزل و شأن زن را تا حد جانواران پائین آورده بود . هرچند ازدواج ، را محارم مانند مادر ، خواهر ممنوع بود ، ولی ازدواج با همسر پدر، ازدواج موقت منع قانونی نداشت .

چنانکه قرآن می گوید : بسیاری دختر را ننگ می شمردند و حتی برخی دختران را زنده به گور می کردند . و اگر پدری دخترش را زنده می گذاشت ، مرگ زودرس او را سعادتی برای خود می شمرد . غمناک تر از زناشویی . مسأله طلاق و متارکه بود که با سنت های ستمگرانه ، دور از انصاف و منافی با اخلاق و انسانیت همراه بود . نه مقدمانی داشت ونه شرط و پیامد قانونی ، مرد می توانست حتی بی هیچ بهانه ای ، به آسانی پیوند زناشویی را بگسلد، نه شاهدی لازم بود و نه نفقه و هزینه ای .

برخی از انواع طلاق رایج بین عرب جاهلی عبارت بودند از اظهار و تشبیه زن به مادر یا خواهر برا ی تحریم (ابدی )

بر اساس آنچه اشاره رفت آیا می توان عصر جاهلیت و بدوی جزیرةالعرب د رعدم رفتار انسانی با زن را با بهره کشی ظالمانه و به جاهلیت مدرن عصر حاضر مقاسیه کرد ؟

خانواده در دنیای امروز :

بیان اینکه در دنیای امروز در رابطه با خانواه چه مسائلی مطرح است و چه شیوه هایی در برخورد با آن بچشم می خورد بحثی است پردامنه که موضوع تحقیق جامعه شناسان حقوق ، اقتصاد ، روانشناسی ، تربیت و حتی علم سیاست است . اسناد بین المللی زیاد است ، از جمله اعلامیه حقوق بشر میثاق بین المللی حقوق مدنی و ساسی ، اعلامیه جهانی کودک ، مقاله راجع به رعایت در امر ازدواج ، حداقل سن ازدواج ، ثبت واقعه آن و ... که هر کدام نشان دهنده بعدی از مسأله امروز خانواده هاست .

ولی ما گمان داریم ، بسیاری از آنچه که می بایست مورد بحث و بررسی قرار گیرد ،عالمانه و یا جاهلانه از دید مسؤولان غافل مانده اند .

ما امروزه در رابطه با خانوده ها در بسیاری از نقاط جهان



دریافت‌فایل